Visuele communicatie en participatie
Algemeen
De communicatie over projecten is een belangrijk element om te komen tot een soepele uitvoering, helaas kan overlast niet voorkomen worden maar wel vermindert. Visuele communicatie speelt een belangrijke rol in het verkrijgen van draagvlak van de omgeving, organisatie en/of bedrijven. Door het beeldend maken van een nieuwe verkeerssituatie, het inzicht geven in de planning en de hinder geeft vertrouwen en inzicht in de nut en noodzaak. Daarbij kan het visueel maken van de eindsituatie door het inpassen van het nieuwe ontwerp in de huidige omgeving er aan bij dragen dat men zonder verrassingen einddoel voor ogen krijgt.
Participatieproces
Het bevorderen van participatie vereist een nauwe band tussen overheid, burgers en andere betrokkenen. Communicatieprofessionals spelen hierbij een sleutelrol, zowel in de beginfase als gedurende het hele proces. Het is van vitaal belang dat communicatie effectief is: de boodschap moet aanspreken, er moet ruimte zijn voor interactie en het proces moet transparant worden gecommuniceerd. Daarom is communicatie van essentieel belang voor succesvolle participatie in verschillende ruimtelijke projecten.
Wij verbinden strategie en uitvoering, doelgroepen en boodschappen in woorden en beelden.
Visualisaties
Visualisaties kunnen helpen bij de verbeelding van ontwerpen, de gebruiker hecht steeds meer waarde aan een leefbare omgeving. Het in beeld brengen van het toekomstbeeld geeft de gebruiker het inzicht waardoor een communicatietraject versnelt kan worden doorlopen en draagt zorg voor een breed gedragen ontwerp.
Animaties
Bewegende beelden zijn van toegevoegde waarde, het uitbeelden van verkeersstromen of een voorrangssituatie door een video maakt het begrijpelijker dan een technische tekening. Jongere doelgroepen zijn visueel ingesteld en kunnen door een animatie worden betrokken bij een project of een gewijzigde verkeerssituatie.
Huisstijlen
Een huisstijl of specifieke communicatiemiddelen kunnen een project ondersteunen, het creëren van een “brand” zorgt voor herkenbaarheid en voor een project specifieke doelstelling. Door het inzetten van huisstijl gerelateerde communicatie zoals een ansichtkaart, projectnieuwsbrieven en een projectwebsite wordt een project eigen in de directe omgeving en de overige stakeholders.